Hieronta

Klassinen hieronta

Hieronta on hoitotarkoituksessa tehtävää kudosten mekaanista muokkausta. Hieronnassa käytettäviä tekniikoita ovat muun muassa sively, vanutus, puristelu, hankaus, taputus ja täristys. Hieronnan vaikutukset ovat moninaiset, pääasiassa kuitenkin vaikuttavat vilkastuttamalla kudosten aineenvaihduntaa. Yleisimmin hierontaa käytetään fyysisistä suorituksista tai tapaturmista seuranneiden lihasten jännitystilojen ja niistä aiheutuneiden kipujen laukaisuun. Hieronnan jälkeen tulee juoda runsaasti vettä ja välttää raskasta fyysistä rasitusta. Hierottua aluetta voi venytellä kevyesti hieronnan jälkeen.

 Hieronnan myönteisiä vaikutuksia:

  • turvotuksen väheneminen
  • lihasjännityksen rentoutuminen
  • verenkierron vilkastuminen
  • fyysinen ja psyykkinen rentoutuminen, virkistyminen ja stressin poisto
  • nivelten liikkumisen lisääminen
  • kivun lievitys

 Milloin hierontaa tulee välttää:

  • ihoinfektio ja ihon sairaudet
  •  syöpä
  • laskimosairaudet
  • keskushermostoperäiset halvaukset
  • verenvuototauti
  • pehmeän kudoksen vammat
  • huonontunut verenkierto raajoissa
  • turvonneet imurauhaset
  • kuume ja flunssa
  • sydän- ja verisuonisairaudet

Urheiluhieronta

Urheiluhieronnan tarkoituksena on lievittää stressiä ja jännitystä, joka kertyy kehon pehmytkudoksiin liikunnan aikana, lievittää turvotusta, vähentää lihasten väsymistä ja edistää lihasten kimmoisuutta. Urheiluhieronnalla lievittään harjoittelusta/rasituksesta johtuvia lihaskireyksiä nopeuttaen lihasten palautumista Vammojen ennaltaehkäisy ja niiden nopeampi paraneminen on urheiluhieronnan tavoite. Erilaiset passiiviset venytysliikkeet kuuluvat olennaisena osana urheiluhierontaan.